گاوصندوق چیست و چه کاربردی دارد؟

گاوصندوق چیست و چه کاربردی دارد؟

گاوصندوق یک وسیله مهم و کاربردی برای اشخاصی است که می‌خواهند مدارک یا وسایل ارزشمند و قیمتی خود را در آن قرار داده و از گزند آسیب و سرقت دور نگه دارند. برخلاف تصور عموم که گاوصندوق را یک شی بزرگ و سنگین فولادی می‌پندارند، باید بگوییم که این کالا از نظر جنس، کاربرد و عملکرد به انواع گوناگون تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گاوصندوق، کاربری آنها و نکات مهم انتخاب و خرید گاوصندوق‌ها آشنا کنیم.

اهمیت خرید گاوصندوق

بسیاری از افراد در خانه یا محل کار خود، اشیای قیمتی، مدارک مهم و ارزشمند، پول و اوراق بهادار نگهداری می‌کنند، گاوصندوق یک وسیله لازم و ضروری برای این دسته از افراد است تا بتوانند وسایل و اشیاء گرانبهای خود را از آسیب‌دیدگی و سرقت دور نگه دارند. به همین منظور گاوصندوق‌ ها در ابعاد گوناگون و کاربری متفاوت تولید شده‌اند که می‌توان با توجه به نیاز یکی از آنها را انتخاب کرد.

انواع گاوصندوق از نظر نوع کاربری

گاوصندوق‌ها با توجه به نوع کاربردشان به سه دسته تقسیم می شوند: گاوصندوق خانگی، گاوصندوق تجاری و گاوصندوق اسلحه

گاوصندوق‌های خانگی

گاوصندوق ‌های خانگی معمولا در گوشه‌ای امن از خانه جای می‌گیرند و محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد، به این معنا که کاربر می‌تواند با توجه به شرایط و فضایی که در اختیار دارد، هر شکل گاوصندوق با هر ابعادی را خریداری و استفاده کند. با این وجود معمولا گاوصندوق‌های خانگی غالبا کوچک و سبک هستند.

ویژگی گاوصندوق خانگی

از آنجایی که سرقت از منزل یک امر کاملا اجتناب ناپذیر است خرید گاوصندوق خانگی می‌تواند امنیت وسایل و مدارک با ارزش شما را تا حدود زیادی حفظ کند، برای این که بتوانید از مزایای یک گاوصندوق خانگی خوب بهره‌مند شوید بهتر است با ویژگی‌های این نوع گاوصندوق آشنا باشید.

ضد سرقت و حریق

مهمترین شاخصی که هنگام خرید گاوصندوق‌های خانگی باید به  آن دقت کنید، ضد سرقت و ضد حریق بودن آنها است. به این ترتیب اموال شما در مقابل دو حادثه کاملا مخرب یعنی سرقت و آتش‌سوزی بیمه خواهند بود.

سبک و قابل حمل

معمولا گاوصندوق‌های خانگی سبک و قابل حمل هستند. جابجایی کردن آنها نباید خیلی کار مشکلی باشد، به ویژه اگر مدارک و اشیاء گرانبهایی که  شما در منزل نگهداری می‌کنید، آنقدرها زیاد نیست، بهتر است از گاوصندوق‌های کوچکتر و سبکتر استفاده کنید.

قابل نصب در دیوار یا زمین

معمولا گاوصندوق‌های خانگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای حفظ امنیت بیشتر قابلیت نصب و کارگزاری در دیوار یا زمین را دارند و به این ترتیب احتمال به سرقت رفتن خود گاوصندوق به حداقل می‌رسد. به این ترتیب سبک بودن گاوصندوق‌های خانگی به ویژه در ابعاد کوچک دیگر خطر سرقت آن را به همراه نخواهد داشت.

امنیت گاوصندوق خانگی

مهمترین مسئله‌ای که امنیت گاوصندوق خانگی را تامین می‌کند، یک قفل مناسب و ضد سرقت است. با وجود یک قفل ایمن مطمئنا دیگر نگران به سرقت رفتن اجناس و مدارک گرانبهای خود نخواهید بود، این نکته‌ای است که هنگام انتخاب گاوصندوق خانگی باید به آن توجه کافی داشته باشید. یکی از بهترین نوع قفل‌ها برای گاوصندوق‌های خانگی قفل‌های اثر انگشتی است.

بهترین جنس گاوصندوق خانگی

بهتر است برای گاوصندوق خانگی نمونه‌ای را انتخاب کنیم که دارای جنس ضد ضربه، ضد حریق، ضد دیلم، ضد سوراخ کردن و در یک کلام نفوذناپذیر باشد.

بهترین مکان برای قراردادن گاوصندوق خانگی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بهترین مکان برای قراردادن گاوصندوق خانگی اتاق خواب است، این درحالی است که طبق آمار، اتاق خواب اولین مکانی است که توسط سارقان مورد تفتیش قرار می‌گیرد. بنابراین اتاق خواب به هیچ عنوان مکان امنی برای قراردادن گاو صندوق نخواهد بود. بهتر است گاوصندوق در مکانی دور از دسترس و دید قرار داشته باشد و از خطرات احتمالی مثل سیل و آتش‌سوزی نیز در امان باشد.

گاوصندوق تجاری

این نوع گاوصندوق‌ها با توجه به مقاصد تجاری طراحی و تولید می‌شوند بنابراین نسبت به گاوصندوق‌های خانگی به مراتب بزرگتر و البته سنگین‌تر هستند، گاوصندوق‌های تجاری خود انواع گوناگونی دارند که شامل گاوصندوق‌های ویترینی که معمولا در طلا و جواهر فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاوصندوق‌های اداری و فروشگاهی که معمولا بسیار بزرگ، جادار و سنگین هستند و گاوصندوق‌های هتلی که بنا به توصیه و سفارش هتلداران جهت نگهداری از وسایل با ارزش مسافران ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از نظر طراحی کمی شباهت به صندوق امانات بانک‌ها دارد.

گاوصندوق اسلحه

همانطور که از نامش پیدا است این نوع گاوصندوق‌ها مخصوص نگهداری اسلحه است و برای افراد معمولی کاربردی ندارد، این گاوصندوق‌ها تنها برای نگهداری اسلحه طراحی شده‌اند به همین دلیل نسبت به گاوصندوق‌های دیگر سبک‌تر و البته کمی جادارتر است.

بررسی انواع قفل و ایمنی گاوصندوق

مهمترین شاخصه یک گاوصندوق ایمنی و قفل آن است که اطمینان از امنیت آن را در مقابل سرقت احتمالی افزایش می‌دهد. گاوصندوق‌ها از نظر قابلیت به سه دسته تقسیم می‌شوند که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم.

گاوصندوق‌های مکانیکی

رمز این نوع گاوصندوق‌ها مکانیکی است و سنتی‌ترین نوع گاوصندوق محسوب می‌شوند، معمولا برای مصارف خانگی و کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر به عنوان گاوصندوق‌های خانگی کاربرد دارند.

گاوصندوق دیجیتالی

این گاوصندوق‌ها دارای یک صفحه دیجیتالی است که رمز آن توسط مالک وارد می‌شود. این گاوصندوق‌ها ایمنی خوبی دارند و برای مقاصد تجاری و اداری و یا استفاده به عنوان گاوصندوق خانگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

گاوصندوق هوشمند

این نوع گاو صندوق‌ ها دارای امنیت فوق‌العاده بالایی هستند و دارای قفل‌هایی با قابلیت باز شدن توسط اثر انگشت یا مردمک چشم مالک اصلی دارند. این گاوصندوق‌ها می‌تواند یک کالای ایمن برای طلا وجواهر فروشی‌ها و همچنین مقاصد تجاری و اداری باشد.

گاوصندوق ترکیبی

قفل این گاو صندوق‌ ها معمولا ترکیبی از گاوصندوق دیجیتال و مکانیکی است که با ترکیب رمز آنها می‌توان امنیت گاوصندوق را بالاتر برد.

بررسی گاوصندوق‌ها از نظر محل نصب

گاوصندوق‌ها بر اساس محل قرارگیری و نصب نیز به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. نباید فراموش کرد که محل قرارگیری گاوصندوق‌ها یکی از مهمترین نکاتی است که در استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

گاوصندوق‌های دیواری

این شکل از گاوصندوق‌ها با قابلیت نصب شدن در دیوار طراحی شده‌اند. به این ترتیب خطر سرقت خود گاوصندوق نیز منتفی خواهد بود. این گاوصندوق‌ها برای نصب نیاز  به یک تعمیرات کوچک به منظور تخریب دیوار برای قرار گرفتن درون آن دارند. معمولا جای این گاوصندوق‌ها با نصب یک تابلو یا کتابخانه متحرک از نظرها پنهان می‌شود.

گاوصندوق‌های زمینی

این گاوصندوق‌ها همانطور که از نامشان پیداست درون زمین جای می‌گیرند و اطراف انها با سیمان سفت و محکم می‌شود. گاوصندوق‌های زمینی بهترین گاوصندوق‌ها از نظر ضد سرقت بودن هستند.

گاوصندوق‌های تزئینی یا دکوراتیو

این گاو صندوق‌ها  معمولا کوچک هستند و برای قراردادن  اشیاء یا مدارک قیمتی کوچک و پول مناسب هستند. معمولا به شکل کتاب طراحی می‌شوند و می‌توان آنها را در کتابخانه قرار داد. البته باید گفت که این گاوصندوق‌ها به راحتی قابل سرقت خواهند بود چرا که کوچک و سبک هستند.

ویژگی‌های یک گاوصندوق خوب

یک گاوصندوق خوب و مطمئن گاو صندوقی است که دارای ویژگی‌های منحصربه فردی از جمله موارد زیر باشد:

– ضد حریق، ضربه، انفجار و دارای مقاومت بالای بدنه در مقابل حرارت بالا و تکان‌های شدید باشد.

– دارای سیستم دزدگیر، هشدار و آلارم ضد سرقت باشد.

– سبک، قابل حمل و در عین حال مستحکم و بادوام باشد و قابلیت نصب دیواری و زمینی داشته باشد.

– راه های دسترسی متعددی داشته باشد، دارای کلید مخفی بوده و امکان نصب رمز ترکیبی داشته باشد.

– در کنار رمزهای دیجیتال و مکانیکی قابلیت بازکردن با کلید هم داشته باشد تا در صورت فراموش کردن رمز بتوان آن را باز کرد.

– طراحی و ظاهری لوکس و زیبا داشته باشد.

نکات مهم خرید گاوصندوق

تا اینجا با انواع گاو صندوق‌ ها و کاربرد آنها و همچنین انواع قفل و شرایط مختلف نصب گاوصندوق‌ها آشنا شدید. در این بخش به بیان نکاتی می‌پردازیم که توجه به آنها شما را در انتخاب یک گاوصندوق مناسب راهنمایی می‌کند.

  1. برای این که انتخاب صحیحی داشته باشید، در گام اول باید کاربری گاوصندوق برای شما مشخص باشد، این که چه چیزهایی قرار است در گاوصندوق قرار گیرد و این که گاوصندوق کجا باید قرار داده شود، به این ترتیب می‌توانید یک گاوصندوق متناسب با نیاز خود خریداری کنید.
  2. ابعاد گاوصندوق یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. خرید گاوصندوق‌های بزرگ و سنگین برای مصارف خانگی می‌تواند تنها باعث دردسر هنگام اسباب‌کشی و حمل ونقل آن باشد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما گاوصندوقی متناسب با مصرف خود تهیه کنید تا دچار دردسرهای بعدی نشوید.
  3. تعیین میزان امنیت گاوصندوق باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی امنیت گاوصندوق از نظر آسیب‌پذیری در شرایطی مثل سیل، آتش سوزی، ضربه و سرقت از جمله نکاتی است که باید به آن دقت کنید.
  4. خدمات پس از فروش یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن دقت شود. گاوصندوق یک کالای مصرفی نیست و معمولا طول عمر بسیار بالایی دارد، در نتیجه مطمئنا مالک گاوصندوق طی سال‌های استفاده از آن به خدماتی مثل بازگشایی، تعویض یا تغییر رمز و … احتیاج پیدا می‌کند که مطمئنا خدمات پس از فروش بخش عمده‌ای از این خدمات را به مشتریان ارائه می‌کند.

در نهایت چه گاوصندوقی بخریم؟

با توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد، هر کاربری می‌تواند گاوصندوق مورد نیاز خود را به خوبی انتخاب کند، ضمن این که باید توجه داشته باشید فاکتورهایی مثل ابعاد، وزن، آپشن‌های امنیتی و برندها در قیمت‌گذاری گاوصندوق بسیار تاثیرگذار هستند.

برای خرید گاوصندوق مناسب پیشنهاد ما فروشگاه گاوصندوق ایران کاوه می باشد

admin
ارسال دیدگاه