درب خزانه و گاوصندوق بانکی

درب خزانه

درب خزانه و گاوصندوق بانکی نوعی درب با ویژگی‌های استحکام بالا و نفوذناپذیر است که معمولاً در مقابل برش، انفجار و ضربه مقاومت نشان می‌دهد.

از این درها در مکان‌های نگهداری برخی اشیاء مهم یا پول، طلا، اسلحه، اسناد و هر چیز دیگری که نیاز به تأمین امنیت در سطح بالا دارد استفاده می‌شود.

شاید نمونه‌هایی از این نوع درب‌ها را در بانک‌ها و طلا فروشی‌ها دیده باشید که برای تأمین امنیت اموال و طلا و سایر چیزهای مهم در یک چهارچوب فولادین به‌اندازه یک در معمولی نصب شده‌اند.

همچنین این‌گونه درب‌ها سبک‌وزن بوده و بدون به خطر انداختن مقاومت در برابر سرقت به‌خوبی عمل می‌کنند.

درب خزانه و گاوصندوق بانکی به طور خاص طراحی شده برای تجهیز اتاق‌های قوی یا مناطق امن در جواهرفروشی‌ها، مکان‌های خرده‌فروشی یا کارگاه‌های لوکس است.

برای تهیه و خرید این‌گونه در ها باید به نکاتی مانند نوع سیستم قفل و همچنین درجه استحکام آن در برابر شعله آتش و فشار انفجار است.

همچنین به دلیل ساختار خاص و مهندسی شده این درب‌ها امکان جداسازی درب به‌وسیله سارق وجود ندارد.

 

انواع درب خزانه و گاوصندوق بانکی

به‌طورکلی این درها به دو نوع تک درب و دو درب تقسیم می‌شوند. معمولاً در اکثر اوقات از درب‌های تکی استفاده می‌شود اما در جاهایی که عرض ورودی آن زیاد است مانند انبارهای اسلحه و … از نوع دو درب آن نیز استفاده می‌شود.

همچنین درب خزانه و گاوصندوق بانکی از نظر کارایی و نوع قفل و رمزگذاری در انواع مختلفی وجود دارد مانند:

  • درب خزانه بانک
  • درب خزانه طلافروشی
  • درب محل نگهداری اسلحه و انبار مهمات

تفاوت درب خزانه و گاوصندوق بانکی

مهم‌ترین نکته در تهیه یک درب خزانه و گاوصندوق بانکی ، غیرقابل‌نفوذ بودن و قابلیت مقاومت در برابر انفجار و انواع برش است.

در مکان‌هایی که لازم است از مقدار زیادی اموال قیمتی و یا مدارک مهم و راهبردی حفاظت شود وجود یک درب مقاوم و گاوصندوقی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در تأمین امنیت این مکان نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد.

ویژگی‌های امنیتی بسیار بالا در تولید این‌گونه درب‌ها آنها را بسیار متفاوت‌تر از درب‌های ضد سرقت معمولی می‌کند زیرا آنها چیزی بیشتر از یک درب ضد سرقت هستند.

سیستم رمزگذاری در درب‌های خزانه و گاوصندوق بانکی

ساختار این‌گونه درب‌ها بسیار پیچیده و متفاوت است و همچنین متریال به‌کاررفته در تولید درب خزانه و گاوصندوق بانکی با سایر درب‌ها تفاوت دارد.

همچنین یکی از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های درب‌های خزانه سیستم رمزگذاری و قفل در این‌گونه درب‌ها است. سیستم رمزگذاری در درب‌های خزانه دارای انواع مختلفی همچون:

  • قفل‌های مکانیکی
  • قفل‌های دیجیتالی
  • قفل‌های بیومتریک

قفل‌های مکانیکی

درگذشته برای تجهیزات امنیتی درب‌ها، در اتاق‌های امنیتی از قفل‌های مکانیکی استفاده می‌کردند. این قفل‌ها دارای کلید چرخان و اهرم بودند و ساختار پیچیده‌ای نداشتند.

این قفل‌ها به دلیل زمان‌بر بودن بازکردن درب و همچنین سطح امنیتی پایین خیلی زود جای خود را به نمونه‌های جدیدتر دادند.

قفل‌های دیجیتالی

این نوع قفل‌ها به دلیل ساختار امنیتی پیچیده‌تر و استفاده راحت از آن، خیلی زود جایگزین قفل‌های مکانیکی در روی درب‌های خزانه شدند.

استفاده از این نوع قفل در کنار قفل‌های مکانیکی و اهرمی در درب خزانه و گاوصندوق بانکی می‌تواند ضریب امنیتی بالاتری را برای اتاق خزانه ایجاد کند.

قفل‌های بیومتریک

قفل‌های بیومتریک جدیدترین و بهترین نوع قفل‌های موجود در بازار برای استفاده در درب خزانه و گاوصندوق بانکی هستند که به‌صورت اسکن از عنبیه و همچنین تطابق اثر انگشت کار می‌کنند.

این قفل‌ها به دلیل نوع رمزگذاری و استفاده از اسکن و اثر انگشت، بالاترین امنیت را به کاربر ارائه می‌دهد و ضریب سرقت را به صفر می‌رساند.

قیمت خرید این‌گونه قفل‌ها به نصبت مدل مکانیکی و دیجیتالی بسیار بالاتر بوده اما به دلیل ایجاد امنیت صددرصدی برای کاربر می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

ویژگی‌های کاربردی

درب خزانه و گاوصندوق بانکی دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از دیگر نمونه‌های خود متمایز مکند این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • ابعاد گاوصندوق
  • وزن گاوصندوق
  • ورقه استفاده شده در بدنه گاوصندوق
  • زبانه‌های گاوصندوق
  • یراق‌آلات
  • لولاها

خزانه گاوصندوق بانکی

برای نگهداری از پول‌ها و اسناد در بانک‌ها یک اتاق وجود دارد که همه چیزهای مهم را از چشم مراجعه‌کنندگان پنهان می‌کند.

این اتاق به هیچ کجا راه ندارد و فاقد پنجره و هرگونه دسترسی بوده به جز درب اصلی آن که همان درب خزانه و گاوصندوق بانکی است.

درب خزانه از همه چیزهای مهم، اموال و اسناد و همچنین اماناتی که به‌صورت طلا یا جواهر در اختیار بانک قرار داده می‌شوند نگهداری می‌کند.

این درب معمولاً تنها توسط رئیس بانک و یا معاون شعبه باز و بسته می‌شود. هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و همچنین غیرقابل‌دسترسی برای سارقان است.

ساخت این‌چنین درب مهم و مستحکمی نیازمند تخصص و تجربه بسیار بالایی است تا آن را مطابق با بالاترین استانداردهای امنیتی نصب و اجرا کنند.

بخش بایگانی در گاوصندوق بانک

در بخش بایگانی در گاوصندوق هیچ‌گونه پول و یا طلایی نگهداری نمی‌شود و تنها لبریز از اسناد و پرونده‌های مالی است.

بسیاری از اسنادی را که از نظر امنیتی بسیار مهم تلقی می‌شوند را معمولاً در بایگانی گاوصندوق بانک نگهداری می‌کنند تا از هرگونه دسترسی بیگانه در امان باشند.

ویژگی‌های ساختمانی

علاوه بر نیاز به استفاده از یک قفل مناسب برای درب خزانه و گاوصندوق بانکی، ساختار ساختمانی و متریال به‌کاررفته و همچنین بخشی که درب قرار است بر روی آن نصب شود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در بدنه درب‌های خزانه از فولادی با مقاومت بسیار بالا استفاده شده و آن را در یک چهارچوب که به‌وسیله آرماتورهایی کاملاً مقاوم و دارای استحکام بالا است نصب می‌کنند.

در میان ساختار دولایه این درب‌ها از میل‌گردها و فنس‌های ریز، برای ایجاد مقاومت بالاتر استفاده می‌شود و آن را به طور کامل غیرقابل‌نفوذ و ضد انفجار می‌کند. همچنین اجرا و نصب این‌گونه درب‌ها بسیار تخصصی بوده و نیاز به حضور افراد متخصص دارد.

وجود زبانه‌های قفل درب در قسمت‌های مختلف آن از جمله جلو بالا و پایین و حتی پشت درب امنیت بالایی را برای آن فراهم کرده که متحرک بوده و این امکان را فراهم می‌کند که سارق نتواند درب را از چهارچوب جدا کرده و مشکل ایجاد شود.

عملیات جداسازی و روغن‌کاری درب خزانه و گاوصندوق بانکی می‌تواند به‌وسیله افراد متخصص و باتجربه در فواصل مشخص انجام شود تا در طول عمر درب و کیفیت ساختار امنیتی آن خدشه‌ای وارد نشود.

نکات انتخاب درب

مدل‌های مختلف درب‌های خزانه از کوچک تا بزرگ و با قفل‌های متفاوت وجود دارد که می‌توانید بر حسب نیاز از یکی از آنها استفاده کنید. همچنین برای تهیه هرکدام از این درب‌ها لازم است به نکاتی توجه شود تا بهترین انتخاب برای تأمین امنیت مکان مورد نظرتان را صورت دهید این نکات عبارت‌اند از:

  • مقاومت درب
  • مطابقت نوع درب با کاربری
  • نوع سیستم قفل و رمزگذاری

مقاومت درب‌ها

بسیاری از درب خزانه و گاوصندوق بانکی برای دستیابی به بهترین رتبه امنیتی تحت آزمایشاتی قرار می‌گیرند. هرکدام از این درب‌ها بر حسب مقاومت در مقابل شعله و انفجار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

دسته‌بندی درب‌ها از نظر زمان نفوذ شعله و انفجار به‌صورت ۳۰ دقیقه، ۶۰ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه است.

مطابقت نوع درب با کاربری

برای انتخاب درب خزانه لازم است به نوع اشیایی که قرار است از آنها محافظت شود توجه کنیم. انتخاب یک درب کوچک برای نگهداری از اشیاء بزرگ نمی‌تواند کار درستی باشد و ممکن است در آینده برای جابه‌جا کردن اشیا دچار مشکل شوید.

همچنین میزان اهمیت اشیا و قیمت آنها نیز می‌تواند در اندازه هزینه‌های شما برای خرید یک درب دخیل باشد.

نوع سیستم قفل و رمزگذاری

خرید نوع مناسب قفل برای درب خزانه و گاوصندوق بانکی از مهم‌ترین نکات است که لازم است به آن توجه کنید. استفاده از قفل‌های بیومتریک برای نگهداری از اشیاء مهم می‌تواند بهترین گزینه باشد.

کلام آخر

در بسیاری از جاها لازم است در کنار تدابیر امنیتی متداول مکان‌هایی برای حفظ و نگهداری برخی اشیا و یا مدارک مهم و گران‌قیمت وجود داشته باشد که بتواند امنیت لازم را برای نگهداری هر چه‌بهتر آن اشیا هم فراهم کند.

وجود حجم بالای اموال طلا و … در مکان‌هایی مانند بانک‌ها، نیاز به داشتن یک مکان بزرگ‌تر از یک گاوصندوق معمولی را می‌طلبد.

درب‌های بزرگ خزانه برای نگهداری هرچه بهتر این اموال تولید و بر چارچوب‌های بزرگ و فولادی برای محافظت از اتاق‌های نگهداری اموال در بانک‌ها و جاهای دیگر تولید می‌شوند.

همچنین ازاین‌گونه درب‌ها در ورودی انبارهای اسلحه و مهمات نیز استفاده می‌شود. این درها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که در برابر فشار انفجار بهترین مقاومت را نشان دهند.

نوع سیستم رمزگذاری در درب خزانه و گاوصندوق بانکی نیز بسیار پراهمیت است و انتخاب هر یک از انواع آن می‌تواند درصد امنیتی اتاق خزانه را به شکلی متفاوتی بالا ببرد.

ساختار حفاظتی درهای خزانه به درجه‌بندی در آنها نیز بستگی دارد. این محافظ‌ها از کامپوزیت‌های با مقاومت بالا با الیاف فلزی و چندین لایه زره تقویت‌کننده که در بدنه آنها قرار گرفته است تشکیل شده‌اند که درها را در برابر حملات مکانیکی یا حرارتی مقاوم می‌کند.

در کنار ویژگی‌های حفاظتی، درب خزانه و گاوصندوق بانکی برای بهینه‌سازی سادگی و دسترسی راحت برای کاربران طراحی شده‌اند.

طیف گسترده‌ای از درهای خزانه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که استانداردهای دقیق را رعایت می‌کنند و در جایی که حفاظت آزمایش شده و دارای مجوز لازم است می‌توان به آنها اعتماد کرد.

 

admin
ارسال دیدگاه